Вие сте тук

Комисията представи пакет от мерки в сферата на миграцията

четвъртък, 2 Март, 2017 - 12:43

След като по време на проведената на 3 февруари 2017 г. среща на високо равнище в Малта бе подчертана необходимостта от преразглеждане на политиката на ЕС в областта на връщането, днес Комисията представи обновен план за действие на ЕС в областта на връщането и направи на държавите членки препоръки относно това как да се направят процедурите за връщане по-ефективни.

Предложените от Комисията мерки се състоят от практически действия, които могат да имат незабавен ефект. Те са съсредоточени върху премахване на „вратичките“ и прилагането на съществуващите правила със строгостта и реализма, необходими, за да се гарантират резултатите от тях на практика, в съответствие с изискванията в областта на основните права.

Първият заместник-председател на Комисията Франс Тимерманс заяви: „Работим усилено за партньорства с държавите на произход и транзитните държави. За постигането на успех в това, сега е моментът да подобрим вътрешните ни процедури и да гарантираме, че всички лица, които не се нуждаят от международна закрила, биват върнати по хуманен начин и своевременно. Желаем да продължаваме да предоставяме помощ на лица, нуждаещи се от международна закрила. Наш дълг пред тях, пред нашите партньори извън ЕС и пред нашите граждани е да можем ясно да заявим: ще помогнем на наистина нуждаещите се, но останалите ще бъдат върнати.“

Комисарят по въпросите на миграцията, вътрешните работи и гражданството Димитрис Аврамопулос заяви: „Трябва да дадем на закрила на нуждаещите се, но също така трябва да върнем лицата, които нямат право да пребивават в ЕС, в пълно съответствие с основните права и с принципа на забрана за връщане. Гаранцията, че незаконните мигранти биват връщани в кратки срокове, не само ще намали натиска върху системите за предоставяне на убежище в държавите членки и ще осигури необходимия капацитет за закрила на тези, които наистина се нуждаят от нея, но най-вече ще бъде и ясен сигнал срещу незаконното предприемане на опасни пътувания към ЕС. Чрез днешния план за действие и препоръката Комисията предоставя подкрепа на държавите членки в усилията им да увеличат връщанията, както бе поискано от лидерите на ЕС по време на срещата на високо равнище в Малта.“

Въпреки напредъка, постигнат при изпълнението на плана за действие от 2015 г. на ЕС относно връщането, все още са нужни по-решителни действия за значително увеличаване на процента на връщанията. Съвременните предизвикателства, свързани с миграцията, изискват задълбочена оценка на начина, по който държавите членки на ЕС могат да използват съществуващите правни, оперативни и финансови инструменти, за да бъде връщането по-ефективно. По-бързите процедури, засилени мерки срещу укриване, мултидисциплинарен подход от страна на националните органи и по-добро сътрудничество и координация между държавите членки могат да способстват да гарантирането на по-ефективна политика в областта на връщането, като същевременно основните права продължават да бъдат зачитани.

Набор от конкретни препоръки към държавите членки

Днес Комисията предостави ясни насоки относно конкретни и незабавни действия, които държавите членки могат да предприемат, за да се направят процедурите за връщане по-ефективни при прилагането на законодателството на ЕС в областта на връщането. Препоръките на Комисията са в пълно съответствие с международното право и правата на човека, както и на принципа на забрана за връщане.

По-конкретно Комисията препоръчва на държавите членки следното:

  • Подобряване на координацията между всички служби и органи, участващи в процеса на връщане във всяка държава членка до юни 2017 г., за да се гарантира, че са налице всички необходими умения и опит за ефективно връщане при зачитане на правата на връщаните лица;
  • Отстраняване на недостатъците чрез скъсяване на сроковете за обжалване, системното издаването на решения за връщане без срок на валидност и комбиниране на решенията за прекратяване на законния престой с издаването на решение за връщане, за да се избегне двойната работа;
  • Преодоляване на злоупотребите със системата чрез използване на възможността за преценка на молбите за убежище в рамките на ускорени или , където е необходимо, на гранични процедури, когато има подозрения, че молбата за убежище е направена единствено за да забави изпълнението на решението за връщане;
  • Предотвратяване на укриването чрез задържането на лицата, получили решение за връщане, за които изглежда, че няма да се съобразят с него, например като отказват да сътрудничат в процеса на идентификация или се противопоставят на операция по връщане с насилие или чрез измама;
  • Повишаване на ефективността на процедурите и решенията за връщане чрез позволяване на доброволното напускане само когато е необходимо и само при подадено искане за това, и предоставянето на възможно най-кратки срокове за доброволно напускане, като се отчитат индивидуалните обстоятелства;
  • Създаване на оперативни програми за подпомагане на доброволното връщане от 1 юни 2017 г. и осигуряване на надлежното разпространяване на информацията относно програмите за подпомагане на доброволното връщане и на реинтеграцията.

Обновен план за действие относно връщането

В обновения план за действие относно връщането се определят стъпки на всеки етап от процедурата за връщане с цел справяне с ключовите предизвикателства в тази процедура, както на равнището на ЕС, така и в сътрудничество с държавите на произход и транзитните държави.

Действията на равнището на ЕС включват:

  • Засилена финансова подкрепа за държавите членки с 200 милиона евро през 2017 г. за подпомагане на националните мерки в областта на връщането, както и на конкретни съвместни европейски дейности за връщане и реинтеграция;
  • Подобряване на обмена на информация с цел изпълнението на решенията за връщане чрез събирането на информация в реално време на национално равнище и споделянето ѝ чрез съществуващите платформи за интегрирано управление на връщането, както и ускоряване на работата по приемането на предложенията за реформа на Шенгенската информационна система и на Евродак и за установяване на Система на ЕС за влизане/излизане (EES) и Система на ЕС за информация за пътуванията и разрешаването им (ETIAS);
  • Обмен на най-добри практики, с цел да се гарантира, че подкрепата за реинтеграция е съгласувана във всички държави членки, за да се избегне това държавите по произход да дават предимство на връщанията от страните, които предлагат по-голяма подкрепа за реинтеграция, или пък това незаконните мигранти да подбират най-изгодните им формули за подпомагане на доброволното връщане;
  • Предоставянето на пълна подкрепа за държавите членки от страна на Европейската агенция за гранична и брегова охрана, като Агенцията се призовава да увеличи предоставянето на помощ преди връщането, да увеличи персонала на звената за подкрепа и до месец юни да създаде механизъм за търговски полети, чрез който да се финансират връщанията, а също и до месец октомври да засили обучението на органите на трети държави в областта на връщането;
  • Преодоляване на предизвикателствата пред обратното приемане чрез работа за по-бързото приключване на преговорите за сключване на споразумения за обратно приемане с Нигерия, Тунис и Йордания и Нигерия, и стремеж за започване на такива преговори с Мароко и Алжир;
  • В контекста на рамката за партньорство, използването на колективната тежест по координиран и ефективен начин чрез специално разработени подходи с трети държави с цел съвместно управление на миграционните потоци и по-нататъшно подобряване на сътрудничеството в областта на връщането и обратното приемане. 

До декември 2017 г. Комисията ще представи доклад относно напредъка, постигнат в изпълнението на плана за действие относно връщането и на препоръката.

ОСП: Говори науката

Платени публикации

pic

Регенеративното, или наричано още консервационно земеделие, използва по-систематичен и цялостен подход към земята, която се обработва, и прилага в обработката принципи, осигуряващи повишена продуктивност и биоразнообразие в дългосрочен план. В основата му стои доброто състояние и функциониране на почвите. Доброто състояние на почвата зависи от органичната материя, която включва всякаква жива материя като корени на растения, червеи, микроби.

pic

Международното общество за прецизно земеделие прие следната дефиниция за прецизно земеделие през 2019 г.: „Прецизно земеделие е управленска стратегия, която събира, обработва и анализира времеви, пространствени и индивидуални данни и ги съчетава с друга информация в подкрепа на управленски решения въз основа на изчисления на възможните промени. Резултатите са повишени ефикасност в употребата на ресурси, качество, продуктивност, доходност и устойчивост на селскостопанската продукция.“

pic

Формите на трудова заетост в сектор селско стопанство са три: самонаети (фермерите), наети (наемните работници) и семейна работна ръка. Тази заетост често се определя от анализаторите като непълна, допълнителна и неформална. Според данните на Агростатистиката в българското селско стопанство преобладава дела на самонаетите и семейните работници, а наетите са около 10% от всички работещи в земеделието.

pic

Интелигентните системи промениха изцяло традиционните методи на животновъдството като практика. Продуктивното и конкурентно животновъдство използва модерни технологии от рода на модели за машинно самообучение. Модерните технологии позволяват набиране на големи обеми от животновъдни данни, които могат да се използват за ежедневни морфологични, физиологични, фенологични и други свързани измервания.

pic

Селското стопанство е най-голямата индустрия в света и има много значимо въздействие върху околната среда. Много от неговите дейности причиняват замърсяване и деградация на почвите, водите и въздуха. То обаче може да играе и положителна роля, например чрез улавянето на парникови газове в почви и култури или намаляването на риска от наводнения, когато се прилагат определени земеделски практики. С разширяване на обхвата на тези практики въздействието се подобрява, но остава още много път, който трябва да се извърви.

pic

В подкаст "Какво прави науката за фермера?" можете да намерите информация по ключови теми в модерното селско стопанство, свързани с глобалните тенденции на развитие, политиката на ЕС в областта на земеделието и животновъдството и научните постижения, които променят облика на фермерската професия и на селските райони.