Вие сте тук

ЕК предлага реформа на общата европейска система за предоставяне на убежище

сряда, 4 Май, 2016 - 15:42

Днес Европейската комисия представя предложения за реформиране на общата европейска система за убежище чрез създаване на по-справедлива, по-ефективна и по-устойчива система за разпределение на молбите за убежище между държавите членки, съобщава Рапид. Основният принцип ще остане същият — кандидатите за убежище трябва да подадат молба в първата държава, в която влязат, освен ако членове на семейството им не се намират в друга държава, но нов механизъм за справедливо разпределение ще гарантира, че в нито една държава членка системата за предоставяне на убежище няма да е подложена на непропорционален натиск. Днешните предложения включват и преобразуване на съществуващата Европейска служба за подкрепа в областта на убежището (EASO) в пълноправна Агенция на ЕС в областта на убежището, което отразява нейната засилена роля в новата система и укрепването на европейската система за сравняване на дактилоскопични отпечатъци на търсещите убежище лица (Евродак), за да се управлява по-добре системата за предоставяне на убежище и да се подпомогне борбата с незаконната миграция.

Първият заместник-председател на Комисията Франс Тимерманс заяви: „По-доброто управление на миграцията изисква действия на няколко фронта — да управляваме по-ефективно външните си граници, да си сътрудничим по-добре с трети държави, да премахнем нелегалните канали за въвеждане на мигранти и да заселваме бежанците направо в ЕС. Наясно сме също така, че хората ще продължат да идват на нашите граници и да молят за убежище и трябва да се уверим, че тези от тях, които имат нужда от международна закрила, ще я получат. Въпреки това по време на кризата бяхме свидетели как няколко държави членки бяха подложени на невероятен натиск поради недостатъците на настоящата система, която не бе проектирана така, че да може да се справи с подобни ситуации. Друга възможност просто няма: когато дадена държава членка изнемогва, трябва да се прояви солидарност и да има справедливо разпределение на отговорностите в рамките на ЕС. Нашето днешно предложение има за цел да гарантира именно това“.

Комисарят по въпросите на миграцията и вътрешните работи Димитрис Аврамопулос добави: „Настоящата бежанска криза показа, че запазването на статуквото по отношение на нашата обща европейска система за убежище не е подходящ вариант. Настъпи времето за една реформирана и по-равноправна европейска система за убежище, основана на общи правила и по-справедливо разпределение на отговорностите. Днес с предложената реформа на системата от Дъблин, подсилването на Евродак и преобразуването на EASO в истинска европейска агенция в областта на убежището ние правим важна стъпка в правилната посока и създаваме структури на европейско равнище и необходимите инструменти за една готова за предизвикателствата на бъдещето всеобхватна система. Ще положим максимални усилия в съвместната работа с Европейския парламент и държавите членки. Трябва да превърнем тези предложения в реалност възможно най-бързо“.

Днешните предложения са част от първата група законодателни предложения, които Комисията представя в контекста на мащабна реформа на общата европейска система за убежище, както е посочено в Съобщението на Комисията от 6 април 2016 г. Целта на тази реформа е да се подготви отговор в средносрочен план на бъдещите предизвикателства в областта на миграцията. Междувременно съществуващите правила от Дъблин и двете решения за спешно преместване продължават да бъдат в сила и ще се прилагат изцяло от Комисията.

Реформиране на системата от Дъблин

Правилата на ЕС за определяне на това коя държава членка е отговорна за обработване на всяка една молба за убежище (известни под името системата от Дъблин) не бяха изготвени така, че да гарантират справедливо разпределение на отговорностите в рамките на ЕС и навременна обработка на молбите. С днешното предложение ще се повишат прозрачността и ефективността на системата от Дъблин, като в същото време ще се предостави механизъм за справяне със ситуации, при които е налице непропорционален натиск върху системите на държавите членки за предоставяне на убежище. Новата система е проектирана така, че да бъде по-справедлива, а също и по-стабилна и по-способна да устоява на натиск. С новата система ще се гарантира бързо определяне на отговорността на държавите членки за разглеждане на дадена молба за убежище, закрила за нуждаещите се и ограничаване на вторичните движения.  

Някои от новите елементи са:

По-справедлива система, основана на солидарност: коригиращ механизъм за разпределение (механизъм за справедливост). С новата система автоматично ще се установява кога дадена държава обработва непропорционално голям брой молби за убежище. Това ще става с помощта на референтна стойност, получена чрез изчисляване на съотношението между молбите и големината и благосъстоянието на държавата. Ако дадена страна получава непропорционално голям брой молби, надхвърлящ тази референтна стойност (над 150 % от нея), всички нови кандидати за убежище, подали молби там (без оглед на тяхното гражданство), ще бъдат разпределени — след проверка на допустимостта на тяхната молба — в рамките на ЕС, докато броят на молбите спадне под това равнище. Държавите членки също така ще имат възможност да изберат временно да не участват в преразпределението. В такъв случай съответната държава ще трябва да изплати солидарна вноска от 250 000 евро за всеки кандидат, за когото иначе тя би била отговорна в рамките на механизма за справедливост, на държавата членка, в която той е преразпределен;
Механизъм, при който се вземат предвид и усилията в областта на заселването: при механизма за справедливост ще се отчитат и усилията, положени от дадена държава членка за заселване на нуждаещите се от международна закрила директно от трета държава. Така ще бъде признато значението на усилията за използване на законните и безопасни пътища към Европа.
По-ефикасна система: по-кратки срокове за изпращане на исканията за прехвърляне, получаване на отговор и извършване на прехвърлянето на кандидатите за убежище между държавите членки и слагане край на прехвърлянето на отговорност;
Ограничаване на злоупотребите и вторичните движения: по-ясни правни задължения за кандидатите за убежище, включително задължение да останат в държавата членка, която е отговорна за тяхната молба, географски ограничения за предоставянето на помощи при приемане и съответни последици в случай на неспазване;
Защита на интересите на кандидатите за убежище: по-силни гаранции за непридружени ненавършили пълнолетие лица и балансирано разширяване на определението за членове на семейството;

Обединеното кралство и Ирландия не са задължени да участват в тези мерки — вместо това те сами определят степента, в която искат да участват в тях съгласно съответните протоколи, приложени към Договорите. Ако те не участват, настоящите правила, както функционират понастоящем, ще продължат да се прилагат за тях в съответствие с Договорите.

Укрепване на системата Евродак

За да се подкрепи практическото прилагане на реформираната система от Дъблин, Комисията предлага също така адаптиране и укрепване на системата Евродак — разширяване на нейните цели, улесняване на връщанията и помощ при справянето с незаконната миграция. С предложението ще бъде разширен обхватът на Регламента за Евродак, като в него се включи възможността държавите членки да съхраняват и търсят данни на граждани на трети държави или лица без гражданство, които не са кандидати за международна закрила и чийто престой в ЕС е определен като незаконен, така че те да могат да бъдат идентифицирани за целите на връщане и обратно приемане. В пълно съответствие с правилата за защита на данните, това ще позволи на държавите членки също така да съхраняват повече лични данни в Евродак, като имена, рождени дати, гражданство, данни за самоличността или документите за пътуване, както и лицеви изображения. Увеличаването на информацията в системата ще даде възможност на органите, отговарящи за имиграцията и предоставянето на убежище, лесно да откриват незаконно пристигнали граждани на трети държави или кандидати за убежище, без да се налага да искат информация от друга държава членка, каквато е практиката в момента.

Създаване на Агенция на Европейския съюз в областта на убежището

С предложението съществуващата Европейска служба за подкрепа в областта на убежището ще бъде преобразувана в пълноправна Агенция на ЕС в областта на убежището с повече права и значително по-широкообхватни задачи, за да се реагира на структурните слабости, проявяващи се при прилагането на системата на ЕС за предоставяне на убежище.

Една от главните нови задачи на агенцията ще бъде да използва на практика референтната стойност, за да се прилага механизмът за справедливост в рамките на обновената система от Дъблин. На агенцията ще бъде възложена също така задачата да осигури по-голямо сближаване при оценяването на молбите за международна закрила в Съюза, да засили практическото сътрудничество и обмена на информация между държавите членки и да информира за правото и оперативните стандарти на ЕС в областта на процедурите за предоставяне на убежище, условията за приемане и необходимостта от закрила.

Подобно на предложеното от Комисията за Европейската агенция за гранична и брегова охрана на 15 декември 2015 г., ролята и функциите на агенцията в областта на убежището по отношение на оперативната и техническата помощ ще бъдат разширени. Това ще включва възможност за разполагане на екипи за подкрепа в областта на убежището, излъчени от резерв от специалисти, съставен от поне 500 специалисти от държавите членки и командировани от агенцията експерти, както и възможност за оказване на оперативна и техническа помощ в случаите, когато дадена държава членка е подложена на непропорционален натиск, като към нейната система за предоставяне на убежище или за приемане са отправени изключително сериозни и спешни молби.

ОСП: Говори науката

Платени публикации

pic

Регенеративното, или наричано още консервационно земеделие, използва по-систематичен и цялостен подход към земята, която се обработва, и прилага в обработката принципи, осигуряващи повишена продуктивност и биоразнообразие в дългосрочен план. В основата му стои доброто състояние и функциониране на почвите. Доброто състояние на почвата зависи от органичната материя, която включва всякаква жива материя като корени на растения, червеи, микроби.

pic

Международното общество за прецизно земеделие прие следната дефиниция за прецизно земеделие през 2019 г.: „Прецизно земеделие е управленска стратегия, която събира, обработва и анализира времеви, пространствени и индивидуални данни и ги съчетава с друга информация в подкрепа на управленски решения въз основа на изчисления на възможните промени. Резултатите са повишени ефикасност в употребата на ресурси, качество, продуктивност, доходност и устойчивост на селскостопанската продукция.“

pic

Формите на трудова заетост в сектор селско стопанство са три: самонаети (фермерите), наети (наемните работници) и семейна работна ръка. Тази заетост често се определя от анализаторите като непълна, допълнителна и неформална. Според данните на Агростатистиката в българското селско стопанство преобладава дела на самонаетите и семейните работници, а наетите са около 10% от всички работещи в земеделието.

pic

Интелигентните системи промениха изцяло традиционните методи на животновъдството като практика. Продуктивното и конкурентно животновъдство използва модерни технологии от рода на модели за машинно самообучение. Модерните технологии позволяват набиране на големи обеми от животновъдни данни, които могат да се използват за ежедневни морфологични, физиологични, фенологични и други свързани измервания.

pic

Селското стопанство е най-голямата индустрия в света и има много значимо въздействие върху околната среда. Много от неговите дейности причиняват замърсяване и деградация на почвите, водите и въздуха. То обаче може да играе и положителна роля, например чрез улавянето на парникови газове в почви и култури или намаляването на риска от наводнения, когато се прилагат определени земеделски практики. С разширяване на обхвата на тези практики въздействието се подобрява, но остава още много път, който трябва да се извърви.

pic

В подкаст "Какво прави науката за фермера?" можете да намерите информация по ключови теми в модерното селско стопанство, свързани с глобалните тенденции на развитие, политиката на ЕС в областта на земеделието и животновъдството и научните постижения, които променят облика на фермерската професия и на селските райони.