Вие сте тук

Нужни са повече усилия за спасяване на човешки животи по пътищата на ЕС

четвъртък, 31 Март, 2016 - 14:20

Статистическите данни за пътната безопасност за 2015 г., публикувани днес от Европейската комисия, потвърждават, че европейските пътища остават най-безопасните в света въпреки наблюдаваното напоследък забавяне на намаляването на пътните произшествия с фатален изход, съобщава Рапид

Статистическите данни за пътната безопасност за 2015 г., публикувани днес от Европейската комисия, потвърждават, че европейските пътища остават най-безопасните в света въпреки наблюдаваното напоследък забавяне на намаляването на пътните произшествия с фатален изход

Миналата година 26 000 души са изгубили живота си по пътищата на ЕС — с 5000 по-малко спрямо 2010 г. Въпреки това на равнище ЕС няма подобрение в сравнение с 2014 г. Освен това по оценки на Комисията през 2015 г. 135 000 души са получили сериозни наранявания при пътнотранспортни произшествия в ЕС. Социалната цена (рехабилитация, здравно обслужване, материални щети и пр.) на смъртните случаи и нараняванията при пътнотранспортни произшествия възлиза на поне 100 млрд. евро.

Комисарят по транспорта Виолета Булц заяви: „Всяка смърт или сериозно нараняване е в повече. През последните десетилетия постигнахме впечатляващи резултати при намаляването на пътнотранспортните произшествия с фатален изход, но наблюдаваното в момента запазване на статуквото е тревожно. Ако Европа иска да постигне целта си да намали наполовина пътните произшествия с фатален изход до 2020 г., трябва да се направи много повече. Приканвам страните членки да положат повече усилия по отношение на правоприлагането и провеждането на кампании. Това може и да има своята цена, но тя е нищожна в сравнение със 100 млрд. евро социална цена на нараняванията и смъртните случаи в резултат от пътнотранспортни произшествия. От своя страна Комисията ще продължи да предприема действия тогава, когато те очевидно имат добавена стойност на европейско равнище. Технологиите и иновациите играят все по-голяма роля във формирането на бъдещето на пътната безопасност. В средносрочен и дългосрочен план свързаното и автоматизираното управление на МПС, например, има голям потенциал да ни помогне да избегнем катастрофи, затова работим усилено за създаването на необходимата рамка“.

Средното равнище на смъртност при пътнотранспортни произшествия в ЕС през 2015 г. е било 51,5 на 1 милион жители, което е подобно на предходните две години. Няколко фактора допринасят за това забавяне, което последва значителното намаляване с 8% през 2012 и 2013 г., като един от тях е по-голямото взаимодействие между незащитени и моторизирани ползватели на пътищата в нашите градове. Голяма част от тези 135 000 души, които според данните на Комисията] са получили наранявания на пътя през 2015 г., са били уязвими участници в пътното движение (пешеходци, велосипедисти и др.). Комисията за пръв път публикува подобни данни, тъй като страните членки започнаха едва отскоро да отчитат сравними и надеждни данни за сериозните наранявания в резултат от пътнотранспортни произшествия. Това е първата стъпка към европейски подход към сериозните наранявания.

Статистиката за отделните държави (вж. по-долу) показва, че броят на пътнотранспортните произшествия с фатален изход все още се различава значително в различните страни от ЕС, въпреки че с всяка година тази разлика намалява. Някои страни, които традиционно имат добри резултати, са отбелязали по-слаб напредък, докато в три от страните членки с най-висок брой загинали при пътнотранспортни произшествия положението по отношение на пътната безопасност се е подобрило.

Необходими са повече усилия за постигането на стратегическата цел на ЕС броят на загиналите при пътнотранспортни произшествия да бъде намален наполовина от 2010 г. до 2020 г. Страните членки са основните действащи лица, тъй като повечето ежедневни дейности се осъществяват на национално и местно равнище: прилагане на правилата за движение по пътищата, развитие и поддръжка на инфраструктурата, както и образование и кампании за повишаване на осведомеността. Европейската комисия предприема действия, когато те очевидно имат добавена стойност за ЕС, например чрез трансгранично прилагане на законодателството за нарушаване на правилата за движение по пътищата или чрез определяне на технически стандарти за безопасност на инфраструктурата и превозните средства. Комисията активно следи ситуацията, стимулира и подпомага страните членки да подобряват резултатите си чрез обмен на данни, знания, опит и добри практики.

Технологичните пробиви през миналото десетилетие доведоха до значително повишаване на безопасността на превозните средства. Значителният напредък в областта на иновациите и технологиите има голям потенциал да доведе в бъдеще до повишаване на пътната безопасност, по-специално в областта на автоматизирането и свързването на автомобилите. За да бъдат създадени условия за автоматизиране и по-добро управление на трафика, Комисията си е поставила за цел да бъде изготвен генерален план за разполагането на съвместни интелигентни транспортни системи (ИТС) — двустранна комуникация между отделните автомобили и инфраструктурата — през втората половина на 2016 г. Подобни системи дават възможност на МПС да се предупреждават пряко едни други (например при аварийно спиране) или чрез инфраструктурата (например предстоящи пътни ремонти).

ОСП: Говори науката

Платени публикации

pic

Регенеративното, или наричано още консервационно земеделие, използва по-систематичен и цялостен подход към земята, която се обработва, и прилага в обработката принципи, осигуряващи повишена продуктивност и биоразнообразие в дългосрочен план. В основата му стои доброто състояние и функциониране на почвите. Доброто състояние на почвата зависи от органичната материя, която включва всякаква жива материя като корени на растения, червеи, микроби.

pic

Международното общество за прецизно земеделие прие следната дефиниция за прецизно земеделие през 2019 г.: „Прецизно земеделие е управленска стратегия, която събира, обработва и анализира времеви, пространствени и индивидуални данни и ги съчетава с друга информация в подкрепа на управленски решения въз основа на изчисления на възможните промени. Резултатите са повишени ефикасност в употребата на ресурси, качество, продуктивност, доходност и устойчивост на селскостопанската продукция.“

pic

Формите на трудова заетост в сектор селско стопанство са три: самонаети (фермерите), наети (наемните работници) и семейна работна ръка. Тази заетост често се определя от анализаторите като непълна, допълнителна и неформална. Според данните на Агростатистиката в българското селско стопанство преобладава дела на самонаетите и семейните работници, а наетите са около 10% от всички работещи в земеделието.

pic

Интелигентните системи промениха изцяло традиционните методи на животновъдството като практика. Продуктивното и конкурентно животновъдство използва модерни технологии от рода на модели за машинно самообучение. Модерните технологии позволяват набиране на големи обеми от животновъдни данни, които могат да се използват за ежедневни морфологични, физиологични, фенологични и други свързани измервания.

pic

Селското стопанство е най-голямата индустрия в света и има много значимо въздействие върху околната среда. Много от неговите дейности причиняват замърсяване и деградация на почвите, водите и въздуха. То обаче може да играе и положителна роля, например чрез улавянето на парникови газове в почви и култури или намаляването на риска от наводнения, когато се прилагат определени земеделски практики. С разширяване на обхвата на тези практики въздействието се подобрява, но остава още много път, който трябва да се извърви.

pic

В подкаст "Какво прави науката за фермера?" можете да намерите информация по ключови теми в модерното селско стопанство, свързани с глобалните тенденции на развитие, политиката на ЕС в областта на земеделието и животновъдството и научните постижения, които променят облика на фермерската професия и на селските райони.