Вие сте тук

Покана за предложения по Програма „Еразъм+“

четвъртък, 18 Декември, 2014 - 10:21
Тема: 

В Официалния вестник на ЕС от 18 декември е публикувана покана за представяне на предложения в рамките на Програма „Еразъм+“. Поканата се отнася за ключово действие 3: Подкрепа за реформиране на политиката – Инициативи за иновативна политика – Експериментални подходи към политиките в сектора на училищното образование.

Основната цел на тази покана е да окуражи съответните публични органи да представят предложения за изпробването на иновативни политически идеи и реформи, свързани с набирането, избирането и въвеждането в длъжност на неопитни учители, станали част от тази професионална общност по алтернативни начини. Такива нови кадри могат да бъдат висшисти, професионалисти с друг опит или безработни хора без педагогическо образование. Те трябва да имат желание да станат учители. Има много начини да се осигури гъвкав достъп до учителската професия. Те включват, но не само, сертифициране на професионалисти с опит в други сфери и краткосрочно интензивно въвеждане в професията, последвано от обучение в реална работна среда с помощта на ментори.

Приоритетната тема на тази покана е:

  • Подсилване на процесите на набирането, избирането и въвеждането в длъжност на най-добрите и подходящи кандидати за учителската професия чрез създаването на алтернативни пътеки.

Допустими са предложения от юридически лица, установени в една от следните държави, участващи в Програмата:

  • 28-те държави-членки на Европейския съюз;
  • държавите от ЕИП/ЕАСТ: Исландия, Лихтенщайн, Норвегия,
  • страните – кандидатки за членство в ЕС: Турция, бившата югославска република Македония.

Понятието „кандидати“ се отнася до всички организации и институции, участващи в предложението, независимо от тяхната роля в проекта.

Кандидатите, които се считат за допустими да отговорят на поканата, са:

  • публични органи на най-високо равнище (министерство или равностойна институция), отговорни за образованието и обучението в съответния национален или регионален контекст. 

Публични органи на най-високо равнище, отговорни за сектори, различни от образование и обучение (напр. заетост, финанси, социални въпроси, здравеопазване и др.), се считат за допустими, ако докажат, че имат конкретна компетентност в областта, в която се провеждат експериментите. Публичните органи могат да делегират на други публични или частни организации, както и законоустановени мрежи или сдружения от публични органи, да ги представляват, при условие че делегирането е извършено писмено и в него е посочено изрично представеното предложение. В такъв случай делегиращите публични органи трябва да бъдат партньори в предложението;

  • публични или частни организации или институции, активни в областите на образованието и обучението;
  • публични или частни организации или институции, извършващи дейности, свързани с образование и обучение в други социално-икономически сектори (напр. търговски камари, културни организации, организации за оценяване, изследователски организации и др.).

Минимален състав на партньорствата

По тази покана изискването за минимално партньорство е 4 субекта, представляващи 3 допустими държави, по-специално:

  • Най-малко един публичен орган (министерство или равностойна институция) или делегиран орган, както е описано по-горе, от 3 различни допустими държави или законоустановени мрежи/сдружения на публични органи, представляващи най-малко три различни допустими страни.

Мрежата или сдружението трябва да са с мандат от най-малко 3 публични органа – както е описано по-горе – за да действат от тяхно име по конкретното предложение.

Предложенията трябва да включват най-малко един публичен орган от държава-членка.

Публичните органи, които участват или са представлявани в предложението, са отговорни за стратегическото ръководство на проекта и за управлението на експеримента в рамките на тяхната собствена юрисдикция.

  • Най-малко една публична или частна организация с опит в оценката на въздействието на политики. Тази организация е отговорна за методологическите аспекти и протоколите от оценяването. Предложението може да включва повече от една организация за оценяване, при условие че дейността е координирана и последователна.

Предложението може да се координира и внесе – от името на всички кандидати – от един от следните субекти:

  • публичен орган, съгласно описаното по-горе;
  • законоустановена мрежа или сдружение на публични органи    
  • публична или частна организация, на която публичните органи, са възложили да отговори на поканата. Делегираните организации трябва да имат изрично писмено разрешение от публичния орган да внесат и координират предложението от тяхно име.

Предложенията трябва да се внесат от законен представител на органа координатор от името на всички кандидати. Физически лица не могат да кандидатстват за безвъзмездно финансиране.

Допустими дейности

Дейностите трябва да започнат между 1 декември 2015 г. и 1 март 2016 г.

Продължителността на проекта трябва да е между 24 и 36 месеца.

Дейностите, които се финансират от тази покана, включват най-малко:

  • Разработване на полеви изпитания относно прилагането на иновативни мерки. Трябва да се отдели подходящо внимание на разработването на стабилна доказателствена основа. Трябва да бъдат включени надеждни процедури за наблюдение, оценка и докладване, основани на признати методологически подходи, разработени от компетентен и признат оценител на въздействието на политиките, след консултация със съответните партньори по проекта. 

    Тук трябва да се включат (списъкът не е изчерпателен): 
    • определяне и подбор на мярката/мерките, която/които трябва да бъде/ат изпитана/и, на извадките и на предвидения набор от действия; 
    • определяне на очакваното въздействие на мерките в измерими величини и оценяване на неговото значение по отношение на очакваните резултати, включително чрез задълбочено търсене на примери за подобни намеси на политики, провеждани в държавите и извън тях; 
    • определяне на солидна методология и показатели за измерване на въздействието на изпитваната мярка на национално и на европейско равнище.
  • Паралелното изпълнение на полевите изпитания в различни държави, участващи в проекта, под ръководството на съответните органи (министерство или равностойна институция). Следва да бъде включен достатъчно представителен брой участващи организации/субекти, за да се достигне разумна и представителна критична маса и да се осигури значителна доказателствена основа.
  • Анализ и оценка: ефективност, ефикасност и въздействие на изпитваните мерки, както и на методология на експериментиране, на условията за мащабируемост и международен трансфер на поуки и добри практики (партньорско обучение).
  • Повишаване на осведомеността, разпространение и използване на идеята на проекта и на резултатите от него на регионално, национално и европейско ниво, не само по време на изпълнението на проекта, но и в дългосрочен план; насърчаване възможностите за трансфер между различни сектори, системи и политики.

Препоръчва се изготвянето на план за използване на резултатите чрез отворени методи на координация в областта на образованието, обучението и младежта във връзка с целите на стратегията „Европа 2020“.

Критерии за възлагане

Критериите за възлагане, за да бъде финансирано дадено предложение, са:

  • Значимост на проекта (20 %)
  • Качество на замисъла и изпълнението на проекта (30 %)
  • Качество на екипа на проекта (20 %)
  • Въздействие, разпространение и използване на резултатите (30 %)

Поканата е разделена на два етапа на подаване/оценка: 

  1. етап на представяне на предварителни предложения;
  2. етап на представяне на пълни предложения. 

Целта на този подход е да се опрости процесът на кандидатстване, като на първия етап се изисква само основна информация за предложението. Само предварителните предложения, които отговарят на критериите за допустимост и достигнат минималния праг от 60 % от оценката по критерия за възлагане „значимост“, ще достигнат до втория етап, когато кандидатите ще бъдат поканени да представят пълен пакет за кандидатстване.

Допустимите предварителни предложения ще се оценяват въз основа на критерия за възлагане „значимост“. Пълните предложения ще се оценяват въз основа на критерии за изключване и подбор, както и на останалите три критерия за възлагане: „качество на замисъла и изпълнението на проекта“; „качество на екипа на проекта“; и „въздействие, разпространение и използване на резултатите“.

Окончателната оценка на предложението представлява общата оценка, получена в етапа на представяне на предварителните предложения и в етапа на представяне на пълните предложения (като се прилага посоченото съотношение).

Общият бюджет, наличен за съвместното финансиране на проекти по тази покана, е 5 000 000 евро.

Финансовото участие от страна на ЕС не може да надвишава 75 % от общата сума на допустимите разходи.

Максималната сума за безвъзмездно финансиране за проект е 2 500 000 евро.

Изпълнителната агенция за образование, аудиовизия и култура (EACEA) запазва правото си да не отпусне всички налични средства.

Преди подаването на заявление кандидатите ще трябва да регистрират своята организация в системата за регистрация „на едно гише“ (URF) и да получат идентификационен код за участие (PIC). PIC-кодът ще бъде изискан във формуляра за кандидатстване.

Системата за регистрация „на едно гише“ е инструментът, през който ще се управлява цялата правна и финансова информация, свързана с организациите участници. Тя е достъпна в портала за участници в проекти в областта на образованието, аудиовизията, културата и доброволчеството. 

Информация за това как да се регистрирате можете да намерите на следния интернет адрес:

http://ec.europa.eu/education/participants/portal

Заявленията за безвъзмездно финансиране трябва да са съставени на един от официалните езици на ЕС и да използват официалния пакет за кандидатстване. Уверете се, че използвате правилния формуляр за кандидатстване, съответно за етапа на представяне на предварителни предложения и етапа на представяне на пълни предложения.

Пакетът за кандидатстване е наличен на следния интернет адрес:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding/key-action-3-prospective-initiatives-policy-experimentation-in-school-education-sector-eacea-302014_en

Заявленията трябва да бъдат изпратени преди следните крайни срокове:

  • Предварителни предложения (електронен формуляр): 20 март 2015 г., 12:00 часа (на обяд, брюкселско време)
  • Пълни предложения (книжен формуляр): 1 октомври 2015 г. (според пощенското клеймо).

ОСП: Говори науката

Платени публикации

pic

Регенеративното, или наричано още консервационно земеделие, използва по-систематичен и цялостен подход към земята, която се обработва, и прилага в обработката принципи, осигуряващи повишена продуктивност и биоразнообразие в дългосрочен план. В основата му стои доброто състояние и функциониране на почвите. Доброто състояние на почвата зависи от органичната материя, която включва всякаква жива материя като корени на растения, червеи, микроби.

pic

Международното общество за прецизно земеделие прие следната дефиниция за прецизно земеделие през 2019 г.: „Прецизно земеделие е управленска стратегия, която събира, обработва и анализира времеви, пространствени и индивидуални данни и ги съчетава с друга информация в подкрепа на управленски решения въз основа на изчисления на възможните промени. Резултатите са повишени ефикасност в употребата на ресурси, качество, продуктивност, доходност и устойчивост на селскостопанската продукция.“

pic

Формите на трудова заетост в сектор селско стопанство са три: самонаети (фермерите), наети (наемните работници) и семейна работна ръка. Тази заетост често се определя от анализаторите като непълна, допълнителна и неформална. Според данните на Агростатистиката в българското селско стопанство преобладава дела на самонаетите и семейните работници, а наетите са около 10% от всички работещи в земеделието.

pic

Интелигентните системи промениха изцяло традиционните методи на животновъдството като практика. Продуктивното и конкурентно животновъдство използва модерни технологии от рода на модели за машинно самообучение. Модерните технологии позволяват набиране на големи обеми от животновъдни данни, които могат да се използват за ежедневни морфологични, физиологични, фенологични и други свързани измервания.

pic

Селското стопанство е най-голямата индустрия в света и има много значимо въздействие върху околната среда. Много от неговите дейности причиняват замърсяване и деградация на почвите, водите и въздуха. То обаче може да играе и положителна роля, например чрез улавянето на парникови газове в почви и култури или намаляването на риска от наводнения, когато се прилагат определени земеделски практики. С разширяване на обхвата на тези практики въздействието се подобрява, но остава още много път, който трябва да се извърви.

pic

В подкаст "Какво прави науката за фермера?" можете да намерите информация по ключови теми в модерното селско стопанство, свързани с глобалните тенденции на развитие, политиката на ЕС в областта на земеделието и животновъдството и научните постижения, които променят облика на фермерската професия и на селските райони.