Вие сте тук

Нова ера за политиките на ЕС в областта на правосъдието и вътрешните работи

понеделник, 1 Декември, 2014 - 14:08

Днес отбелязваме началото на нов етап за полицейското и съдебното сътрудничество по наказателноправни въпроси в Европейския съюз. От днес, 1 декември 2014 г., пет години след влизането в сила на Договора от Лисабон обичайните правомощия на Комисията и на Съда ще се прилагат към актовете в тази област, по същия начин, както и в другите области на правото на ЕС, съобщава Рапид.

Това е началото на нова ера за цялата област на правосъдието и вътрешните работи, като биват премахнати сегашните ограничения на съдебния контрол от страна на Съда на Европейския съюз, както и на ролята на Комисията като пазителка на Договора в областта на съдебното сътрудничество по наказателноправни въпроси. Това означава, че Комисията ще разполага с правомощия да започва процедури за нарушение, в случай че законодателство на ЕС – вече договорено единодушно от държавите членки – не е приложено правилно.

Първият заместник-председател Франс Тимерманс обясни значението на тази промяна за европейските граждани и за полицията и наказателноправната система на Европа: „Европа не е само вътрешен пазар или икономически и паричен съюз, а предоставя също на своите граждани европейско пространство на свобода, сигурност и правосъдие. Днес политиките на правосъдие и вътрешни работи най-накрая излизат от сянката. Това е стъпка напред към повишаване на тяхната прозрачност и демократичност. Отсега нататък съдебният контрол от страна на Съда и изпълнителните правомощия на Комисията ще се прилагат и към мерките за полицейско сътрудничество и нормативните актове в наказателноправната област, като по този начин се укрепват правата и правната сигурност на гражданите“.

До днес полицейското и съдебното сътрудничество по наказателноправни въпроси беше последната съществуваща част от т.нар. „трети стълб“ на правото на Съюза, който преди обхващаше цялата област на правосъдието и вътрешните работи. Неговото преобразуване започна с влизането в сила на Договора от Лисабон на 1 декември 2009 г. Изминалият петгодишен преходен период позволи на държавите членки и Комисията да се подготвят изцяло за тази промяна и да гарантират плавността на прехода към нов начин на законотворчество и съдебен контрол в тази област.

На 28 ноември Комисията прие също предложение за отмяна на 24 остарели актове в тази област, понеже вече не са актуални или са заместени с други мерки. С оглед на правната сигурност Комисията предлага мерките, посочени в това предложение, да бъдат отменени от Европейския парламент и Съвета.

Отворена и сигурна Европа

Гарантирането на свобода, сигурност и правосъдие е основна цел на Европейския съюз. От 1999 г., когато влезе в сила Договорът от Амстердам, бе направено много за гарантирането на отворена и сигурна Европа при зачитане на основните права и въз основа на готовността да се служи на европейските граждани: бе договорена обща европейска система за убежище, която подобри стандартите за лицата, нуждаещи се от закрила. Шенгенското пространство – едно от най-популярните постижения на европейския проект – беше укрепено. А законодателството и практическото сътрудничество вече предоставят общи инструменти за осигуряване на по-добра защита на европейските общества и икономики от тежката и организираната престъпност.

Комисарят по въпросите на миграцията, вътрешните работи и гражданството Димитрис Аврамопулос заяви: „1 декември отбелязва края на преходния период във връзка с политиките в областта на правосъдието и вътрешните работи и отваря нова глава с допълнителни отговорности в областите на миграцията и вътрешните работи. Действията на ЕС по отношение на въпросите, свързани с миграцията, предоставянето на убежище и сигурността са от решаващо значение, за да се гарантира Европа като отворено, процъфтяващо и безопасно пространство за живот и работа за всички нейни граждани. Продължават да съществуват много предизвикателства и знаем, че няма лесни решения. Налице е обаче силна политическа воля. Убеден съм, че ако действаме заедно, ще успеем“.

Европейско пространство на правосъдие и основни права

През последните години Комисията положи основите на истинско европейско пространство на правосъдие и основни права, което се гради на взаимно доверие в служба на гражданите на Европа. Вече са предприети редица важни стъпки: новото законодателство на ЕС по отношение на правата на жертвите на престъпления, укрепването на правото на справедлив съдебен процес на заподозрените в наказателните производства и улесненото признаване на съдебните решения подобриха достъпа до правосъдие, а предложенията на Комисията в областта на защитата на личните данни имат за цел да укрепят основните права и цифровия единен пазар.

Вера Йоурова, комисар по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете, заяви: „Гражданите очакват от своите правителства да гарантират свобода, защита и справедливост – това изисква съвместни европейски действия на основата на нашите споделени ценности. Тъй като гражданите все по-често учат, работят, развиват бизнес, сключват брак и имат деца в различни държави на Съюза, съдебното сътрудничество между държавите — членки на ЕС, трябва да продължи да се подобрява, стъпка по стъпка, като постига конкретни резултати за гражданите и бизнеса“.

Обединеното кралство продължава да допринася за борбата с организираната престъпност и тероризма в целия ЕС

След официалното оповестяване на списъка с мерки, към които Обединеното кралство би желало да се присъедини отново, Комисията прие днес решение, с което да се даде възможност на Обединеното кралство да участва в някои особено важни мерки на ЕС в областта на полицейското сътрудничество и съдебното сътрудничество по наказателноправни въпроси.

Като използва специфичните разпоредби на член 10 от протокол 36, приложен към Договора, през юли 2013 г. Обединеното кралство реши да упражни, считано от 1 декември 2014 г., правото си за цялостно неучастие по отношение на всички актове на Европейския съюз, приети в областта на бившия трети стълб, които не са били изменени след влизането в сила на Договора от Лисабон. На 20 ноември 2014 г. Обединеното кралство уведоми за желанието си да участва отново в 35 от тези инструменти. Днешното решение на Комисията дава право на Обединеното кралство незабавно да се присъедини отново към 29 мерки извън Шенгенското споразумение, включително Европол. Съветът на ЕС е отговорен за приемането на решение относно участието на Обединеното кралство в 6 мерки от Шенгенското споразумение.

Първият заместник-председател Франс Тимерманс заяви: „Европейската комисия приветства силно решението на Обединеното кралство, което означава, че Обединеното кралство ще продължи да работи заедно със своите съседи в борбата срещу трансграничната престъпност в рамките на ЕС. В исторически план Великобритания винаги е била на преден план с приноса си за оформянето на европейските политики за взаимно признаване в областта на правосъдието и вътрешните работи и съм щастлив, че британската позиция ще продължи да бъде изслушвана на масата за преговори“.

ОСП: Говори науката

Платени публикации

pic

Регенеративното, или наричано още консервационно земеделие, използва по-систематичен и цялостен подход към земята, която се обработва, и прилага в обработката принципи, осигуряващи повишена продуктивност и биоразнообразие в дългосрочен план. В основата му стои доброто състояние и функциониране на почвите. Доброто състояние на почвата зависи от органичната материя, която включва всякаква жива материя като корени на растения, червеи, микроби.

pic

Международното общество за прецизно земеделие прие следната дефиниция за прецизно земеделие през 2019 г.: „Прецизно земеделие е управленска стратегия, която събира, обработва и анализира времеви, пространствени и индивидуални данни и ги съчетава с друга информация в подкрепа на управленски решения въз основа на изчисления на възможните промени. Резултатите са повишени ефикасност в употребата на ресурси, качество, продуктивност, доходност и устойчивост на селскостопанската продукция.“

pic

Формите на трудова заетост в сектор селско стопанство са три: самонаети (фермерите), наети (наемните работници) и семейна работна ръка. Тази заетост често се определя от анализаторите като непълна, допълнителна и неформална. Според данните на Агростатистиката в българското селско стопанство преобладава дела на самонаетите и семейните работници, а наетите са около 10% от всички работещи в земеделието.

pic

Интелигентните системи промениха изцяло традиционните методи на животновъдството като практика. Продуктивното и конкурентно животновъдство използва модерни технологии от рода на модели за машинно самообучение. Модерните технологии позволяват набиране на големи обеми от животновъдни данни, които могат да се използват за ежедневни морфологични, физиологични, фенологични и други свързани измервания.

pic

Селското стопанство е най-голямата индустрия в света и има много значимо въздействие върху околната среда. Много от неговите дейности причиняват замърсяване и деградация на почвите, водите и въздуха. То обаче може да играе и положителна роля, например чрез улавянето на парникови газове в почви и култури или намаляването на риска от наводнения, когато се прилагат определени земеделски практики. С разширяване на обхвата на тези практики въздействието се подобрява, но остава още много път, който трябва да се извърви.

pic

В подкаст "Какво прави науката за фермера?" можете да намерите информация по ключови теми в модерното селско стопанство, свързани с глобалните тенденции на развитие, политиката на ЕС в областта на земеделието и животновъдството и научните постижения, които променят облика на фермерската професия и на селските райони.