Вие сте тук

ЕП настоя държавите членки да се споразумеят за плащанията

сряда, 26 Ноември, 2014 - 12:29

Европейските депутати са разочаровани от неуспеха на преговорите със Съвета за коригиране на бюджета за 2014 г., както и за новия бюджет за 2015 г., стана ясно по време на дебат във вторник. Те настояха страните членки да проявят политическа воля за справяне с нарастващата планина от неплатени сметки за 2014 г. Преговорите ще бъдат възобновени след като на 28 ноември бъде представен нов проектобюджет, съобщават от ЕП.

„Не разбираме как е възможно Съветът да губи токова много време в разрешаване на собствения си проблем (преразпределянето на вноските на база на БНД на страните членки) вместо да работи върху бюджета на ЕС като цяло“, заяви докладчикът по бюджета Жерар Дьопре (АЛДЕ, Белгия), настоявайки отново, че „сме длъжни да постигнем съгласие за добър бюджет за 2014 г. и 2015 г.“

Депутатите отново настояха и за установяване на точната сума на неплатените сметки до края на годината преди фокуса на дискусията да премине към Бюджет 2015.

 „Нашето предложение е лесно за разбиране: трябва да платим каквото дължим. Не можем да забавяме плащания към граждани, организации, студенти (...). Повече от 28 млрд. евро неуредени сметки са нещо ужасно“, заяви Ейдер Гардиасабал Рубиал (С&Д, Испания), друг докладчик по бюджета на ЕС за 2015 година.

„Парламентът е готов да вземе под внимание всяко предложение за разрешаване на проблема с неплатените сметки. Това, от което имаме нужда, е политическата воля на Съвета да го направи“, добави тя.

За решаване на проблема в дългосрочен план депутатите поискаха от Комисията да представи план за постепенно намаляване на сумата на неплатените сметки, която се разрасна от 5 млрд. евро през 2010 г. до около  28 млрд. до края на 2014 година.

 „Никой не разбира, че ние имаме парите, но въпреки това не можем да платим, защото страните членки предпочитат да ги задържат за себе си“, заяви Моника Холмайер (ЕНП, Германия), също докладчик по бюджета за следващата година. Тя посочи, че има 5 млрд. евро извънредни приходи, предимно от глоби, с които страните членки отказват да платят най-спешните задължения, които по данни на Комисията възлизат на 4.7 млрд. евро.

Преговорите на Парламента със Съвета тази година бяха особено трудни, тъй като Съветът представи позицията си в последния ден от 21-дневния срок.

„Реално работеше само половината от бюджетния орган, включващ ЕП и Съвета“, заяви председателят на бюджетната комисия Жан Артуи (АЛДЕ, Франция), добавяйки че е „неприемливо“ държавите членки да изпратят своите представители за преговорите без необходимия мандат.

Европейската комисия трябва да представи ново предложение за бюджета на 28 ноември, което оставя две седмици за преговори между Парламента и Съвета преди Парламентът да може да гласува текст, по който е постигнато съгласие, на последната пленарна сесия за годината през декември. Ако не е налице договореност за бюджета за 2015 г., от 1 януари 2015 г. ЕС ще трябва да работи по системата на „временните суми от една дванадесета“, т.е. с една дванадесета на месец от размера на бюджета за 2014 г. или на проектобюджета за 2015 г., в зависимост от това коя от двете стойности е по-ниска, глава по глава. „Това би изложило на риск нашите граждани, създавайки трудности за мобилизиране на ресурси, където са необходими“, заяви зам.-председателят на ЕК по бюджета Кристалина Георгиева.

ОСП: Говори науката

Платени публикации

pic

Регенеративното, или наричано още консервационно земеделие, използва по-систематичен и цялостен подход към земята, която се обработва, и прилага в обработката принципи, осигуряващи повишена продуктивност и биоразнообразие в дългосрочен план. В основата му стои доброто състояние и функциониране на почвите. Доброто състояние на почвата зависи от органичната материя, която включва всякаква жива материя като корени на растения, червеи, микроби.

pic

Международното общество за прецизно земеделие прие следната дефиниция за прецизно земеделие през 2019 г.: „Прецизно земеделие е управленска стратегия, която събира, обработва и анализира времеви, пространствени и индивидуални данни и ги съчетава с друга информация в подкрепа на управленски решения въз основа на изчисления на възможните промени. Резултатите са повишени ефикасност в употребата на ресурси, качество, продуктивност, доходност и устойчивост на селскостопанската продукция.“

pic

Формите на трудова заетост в сектор селско стопанство са три: самонаети (фермерите), наети (наемните работници) и семейна работна ръка. Тази заетост често се определя от анализаторите като непълна, допълнителна и неформална. Според данните на Агростатистиката в българското селско стопанство преобладава дела на самонаетите и семейните работници, а наетите са около 10% от всички работещи в земеделието.

pic

Интелигентните системи промениха изцяло традиционните методи на животновъдството като практика. Продуктивното и конкурентно животновъдство използва модерни технологии от рода на модели за машинно самообучение. Модерните технологии позволяват набиране на големи обеми от животновъдни данни, които могат да се използват за ежедневни морфологични, физиологични, фенологични и други свързани измервания.

pic

Селското стопанство е най-голямата индустрия в света и има много значимо въздействие върху околната среда. Много от неговите дейности причиняват замърсяване и деградация на почвите, водите и въздуха. То обаче може да играе и положителна роля, например чрез улавянето на парникови газове в почви и култури или намаляването на риска от наводнения, когато се прилагат определени земеделски практики. С разширяване на обхвата на тези практики въздействието се подобрява, но остава още много път, който трябва да се извърви.

pic

В подкаст "Какво прави науката за фермера?" можете да намерите информация по ключови теми в модерното селско стопанство, свързани с глобалните тенденции на развитие, политиката на ЕС в областта на земеделието и животновъдството и научните постижения, които променят облика на фермерската професия и на селските райони.