Вие сте тук

МОН предлага няколко варианта за отстраняване на проблемите в ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“

понеделник, 13 Февруари, 2017 - 12:23

Министерството на образованието и науката предлага няколко варианта за отстраняване на проблемите в ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ (ОП НОИР), установени при европейския одит на програмата през октомври 2016 г., предаде прессцентъра на МОН.

Общо 180 млн. лв. е стойността на осемте конкретни проекта по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж", за които одита на Европейската комисия (ЕК) е установил проблеми. Това заяви зам.-министърът на образованието и науката Ваня Стойнева на пресконференция днес в МОН, на която беше представен план за отстраняване на проблемите в програмата, констатирани в предупредително писмо на ЕК, получено миналата седмица, коментира БТА. 

В писмо от края на миналата седмица ЕК критикува управлението и изпълнението на програмата вътре в МОН. Като основен проблем ЕК посочва липсата на ясно разделени организационни и контролни функции между звеното, което отпуска средства по програмата; звената, които получават пари по проекти, и звеното, което проверява изпълнението на проектите. Други проблеми са неясните критерии за сформиране на екипите за управление на проекти в МОН, както и слабостите в оценяването на проектите и в организацията на проверките по тях.

Екипът на министър Николай Денков предлага четири варианта за разделение на функциите в МОН. При първите два за Управляващия орган на програмата – главна дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми“ в МОН, отговаря отделен заместник-министър. Ръководството на звената, които изпълняват проекти в МОН, може или да се делегира на другите заместник-министри, които отговарят за училищното образование, висшето образование и науката, или да се създаде отделно Звено за изпълнение на проектите на МОН.

Обсъждат се и други варианти за статута на Управляващия орган на програмата. В единия случай той би могъл да стане изпълнителна агенция в рамките на МОН, директно подчинена на министъра на образованието и науката или на заместник-министър.

Не се изключва и възможността управлението на ОП НОИР да излезе от структурата на МОН и да се поеме от независима агенция, пряко подчинена на министър-председателя. Това, според министъра на образованието и науката проф. Николай Денков, би означавало сериозно забавяне на много проекти и при възможност трябва да се избегне.

Всички варианти ще бъдат внимателно анализирани, за да се избере най-подходящият. След съгласуване с вицепремиера по европейските фондове ще се преговаря с ЕК за намиране на приемливо решение.

МОН ще допълни правилата за оценяване на проекти, за контрол по отчитане на разходите и за установяване и санкциониране на нередностите.

В Управляващия орган на програмата ще бъдат привлечени опитни и признати експерти в областта на управлението на средства от Европейския съюз. Периодично ще се провеждат тестове на служителите, които ще са ориентир за нивото на подготвеност и необходимостта от допълнителни обучения.

На България ще бъде наложена финансова корекция заради проблемите, установени при одита, се казва още в писмото от ЕК.  В него не е посочена конкретна сума на „глобата“. Нейният точен размер ще бъде определен след преговори с ЕК.

Финансовата корекция обаче не застрашава плащанията по вече започнатите проекти, включително на европейските стипендии за студенти. Санкцията ще бъде покрита от бюджета на МОН.

При бързо отстраняване на проблемите няма да бъде засегнато също изпълнението на бъдещи проекти по ОП НОИР. Такива са например проектите за изграждане на научни центрове, които се очаква да бъдат подадени до 28 февруари т.г.

ЕК не критикува структурата и съдържанието на ОП НОИР. Те са разработвани съвместно с представители на Комисията, одобрени са от нея през февруари 2015 г. и оттогава не са променяни, подчерта още пред журналистите министър Николай Денков.

ОСП: Говори науката

Платени публикации

pic

Регенеративното, или наричано още консервационно земеделие, използва по-систематичен и цялостен подход към земята, която се обработва, и прилага в обработката принципи, осигуряващи повишена продуктивност и биоразнообразие в дългосрочен план. В основата му стои доброто състояние и функциониране на почвите. Доброто състояние на почвата зависи от органичната материя, която включва всякаква жива материя като корени на растения, червеи, микроби.

pic

Международното общество за прецизно земеделие прие следната дефиниция за прецизно земеделие през 2019 г.: „Прецизно земеделие е управленска стратегия, която събира, обработва и анализира времеви, пространствени и индивидуални данни и ги съчетава с друга информация в подкрепа на управленски решения въз основа на изчисления на възможните промени. Резултатите са повишени ефикасност в употребата на ресурси, качество, продуктивност, доходност и устойчивост на селскостопанската продукция.“

pic

Формите на трудова заетост в сектор селско стопанство са три: самонаети (фермерите), наети (наемните работници) и семейна работна ръка. Тази заетост често се определя от анализаторите като непълна, допълнителна и неформална. Според данните на Агростатистиката в българското селско стопанство преобладава дела на самонаетите и семейните работници, а наетите са около 10% от всички работещи в земеделието.

pic

Интелигентните системи промениха изцяло традиционните методи на животновъдството като практика. Продуктивното и конкурентно животновъдство използва модерни технологии от рода на модели за машинно самообучение. Модерните технологии позволяват набиране на големи обеми от животновъдни данни, които могат да се използват за ежедневни морфологични, физиологични, фенологични и други свързани измервания.

pic

Селското стопанство е най-голямата индустрия в света и има много значимо въздействие върху околната среда. Много от неговите дейности причиняват замърсяване и деградация на почвите, водите и въздуха. То обаче може да играе и положителна роля, например чрез улавянето на парникови газове в почви и култури или намаляването на риска от наводнения, когато се прилагат определени земеделски практики. С разширяване на обхвата на тези практики въздействието се подобрява, но остава още много път, който трябва да се извърви.

pic

В подкаст "Какво прави науката за фермера?" можете да намерите информация по ключови теми в модерното селско стопанство, свързани с глобалните тенденции на развитие, политиката на ЕС в областта на земеделието и животновъдството и научните постижения, които променят облика на фермерската професия и на селските райони.