Комисията прие заключенията от три оценки в съответствие със своето предложение за укрепване и разширяване на Европейския фонд за стратегически инвестиции (ЕФСИ), който е в основата на Плана за инвестиции за Европа [3], съобщи пресслужбата на Европейската комисия.
Този план вече доказа ефективността си за насърчаване на устойчив растеж на инвестициите в държавите от ЕС. С оглед на конкретните резултати, постигнати от създаването на плана [4] преди две години, по време на речта си за състоянието на Съюза [5] на 14 септември председателят Жан-Клод Юнкер излезе с предложение за укрепване на ЕФСИ с цел допълнително стимулиране на инвестициите.
След това предложение бяха проведени три оценки, включително независима оценка, предвидена по време на създаването на ЕФСИ. Заключенията от тези оценки са обобщени в днешното съобщение на Комисията [6] и ще бъдат взети предвид при законодателния дебат по предложението на Комисията в Европейския парламент и с държавите членки. Държавите от ЕС поеха ангажимент на срещата на върха в Братислава на 15 септември [7], както и на заседанието на Европейския съвет през октомври, да излязат със становище по предложението на Комисията на заседанието на Съвета по икономически и финансови въпроси на 6 декември, като вземат предвид независимата оценка.
Докладът на Комисията [8] бе публикуван на 14 септември. Оценката на Европейската инвестиционна банка [9] — стратегическият партньор на Комисията по Плана за инвестиции — бе представена на 5 октомври. Накрая, световната счетоводна фирма EY публикува външна независима оценка [10] на 14 ноември. Във всеки от докладите се констатира, че ЕФСИ вече е спомогнал за увеличаване на достъпа до финансиране и мобилизиране на частен капитал и се посочват области, в които Планът за инвестиции може да бъде подобрен.
Председателят на Комисията Жан-Клод Юнкер заяви: „Планът за инвестиции е нашата водеща политика. Той вече демонстрира ефективността си за подобряване на инвестиционната среда в Европа. Ние извлякохме поуки от първоначалния опит. Получените отзиви са в съответствие с нашето предложение за усъвършенстване, разширяване и укрепване на плана“.
Заместник-председателят на Комисията Юрки Катайнен, който отговаря за работните места, растежа, инвестициите и конкурентоспособността, заяви: „Планът за инвестиции вече дава конкретни резултати и достига до хората и предприятията в цяла Европа. Компаниите могат да разширят дейностите си, да наемат нови служители и да инвестират повече в научноизследователска и развойна дейност. По проектите, одобрени от ЕИБ в рамките на ЕФСИ, са мобилизирани 154 милиарда евро общи инвестиции в 27 страни от ЕС в полза на 380 000 малки и средни предприятия. Приканваме държавите членки и Европейския парламент да приемат нашето предложение за модернизиран ЕФСИ възможно най-скоро, за да ни помогнат да подкрепяме устойчивите инвестиции, да намерим работа за европейците и да засилим европейския растеж“.
По същество констатациите в трите оценки присъстват в предложението на Комисията [11] за удвояване на продължителността (до края на 2020 г.) и капацитета на ЕФСИ (увеличаване на общата инвестиционна цел от 315 милиарда на поне 500 милиарда евро). В него вече се поставя още по-голям акцент върху приноса на частния сектор и допълняемостта, както и върху повишаването на прозрачността при избора на проекти.
Във всяка от оценките се изтъква и високият потенциал на разработването на нови форми на сътрудничество между ЕФСИ и другите източници на финансиране от ЕС. Подчертава се също необходимостта от внимателно следене на евентуалната конкуренция между ЕФСИ и някои от фондовете на ЕС. В предложението на Комисията се подчертават и потенциалните ползи от съчетаването на ЕФСИ с други фондове на ЕС и от съфинансирането от национални насърчителни банки, тъй като това са основни начини за подобряване на географския обхват на ЕФСИ, и по-конкретно за засилване на финансирането по ЕФСИ в по-слабо развити и транзитни региони. Между другото, подпомагането на тези региони се увеличава с изрично споменаване на всяка индустрия, която иначе не би била обхваната от общите цели на ЕФСИ. Предлагат се също подобрения в Европейския консултантски център по инвестиционни въпроси с цел създаване на постоянен поток от проекти и инвестиционни платформи и увеличаване на комбинациите с различни фондове на ЕС.
Комисията предложи също инициативи за улесняване на финансирането на реалната икономика. Така например, държавите от ЕС ще могат да се възползват от по-ясни насоки за счетоводните правила за публичния сектор, особено в областта на публично-частните партньорства (ПЧП). През септември Евростат и ЕИБ публикуваха ръководство за статистическото третиране на ПЧП [12].
Контекст
От ноември 2014 г. насам Комисията е мобилизирала значителни финансови ресурси на ЕС по новаторски начин, който увеличава максимално ефекта от публичните средства и привлича частни инвестиции. Устойчивите инвестиции, по-специално в инфраструктура и малки и средни предприятия, са в центъра на политическите действия на Комисията, по-конкретно чрез по-ефикасно използване на ограничените ресурси от бюджета на ЕС, придружено от мерки за подобряване на бизнес средата като цяло.
Планът за инвестиции за Европа се състои от три стълба:
Пазарното усвояване е особено бързо по първия стълб в така наречения прозорец за МСП, в който резултатите на ЕФСИ значително надминават прогнозите. За да се гарантира наличието на достатъчно финансиране за МСП с подкрепата на ЕФСИ, средствата за този прозорец бяха увеличени с 500 милиона евро през юли 2016 г. [5]
В рамките на втория стълб на 1 септември 2015 г. започна дейността си Европейският консултантски център по инвестиционни въпроси [13]. Организаторите на проекти, публичните органи и частните дружества могат да получат техническо подпомагане, което ще помогне за стартирането на техните проекти и ще ги подготви за получаването на инвестиции. Те могат да получат съвети за подходящи източници на финансиране и достъп до уникален набор от експертни знания от техническо и финансово естество. За да могат инвеститорите да се запознаят по-добре с възможностите за инвестиции в ЕС, Комисията създаде Европейския портал за инвестиционни проекти [14], който започна да функционира на 1 юни 2016 г. Организаторите могат да представят своите проекти онлайн, където се осъществява връзка между тях и подходящи възможности за инвестиции — вид посредническа услуга.
Що се отнася до премахването на пречките пред инвестициите — третия стълб на Плана за инвестиции — Комисията вече представи конкретни инициативи за подпомагане на инвестициите и улесняване на финансирането на реалната икономика, като например намаляване на капиталовите изисквания за застрахователните и презастрахователните дружества по отношение на инвестициите в инфраструктура. В стратегиите за енергиен съюз, съюз на капиталовите пазари, единен пазар и цифров единен пазар, както и в пакета за кръговата икономика, се съдържат конкретни мерки, които, ако бъдат изцяло изпълнени, ще премахнат пречките, ще насърчат иновациите и ще подобрят в още по-голяма степен средата за инвестиции. Същевременно държавите от ЕС трябва да продължат да извършват необходимите реформи за премахване на установените в контекста на европейския семестър пречки пред инвестициите в области като несъстоятелността, обществените поръчки, съдебните системи и ефективността на публичната администрация или специфичната за отделните сектори нормативна уредба.
За повече информация
Съобщение от 29 ноември — План за инвестиции за Европа — оценки потвърждават необходимостта от укрепването му [6]
Въпроси и отговори за съобщението План за инвестиции за Европа — оценки потвърждават необходимостта от укрепването му [15]
Съобщение от 14 септември — Засилване на европейските инвестиции за създаване на заетост и растеж: към втора фаза на Европейския фонд за стратегически инвестиции и нов Европейски план за външни инвестиции [8]
Въпроси и отговори във връзка с предложението за разширяване на ЕФСИ [17]
Проекти, финансирани по ЕФСИ [18]
Европейски консултантски център по инвестиционни въпроси [13]
Европейски портал за инвестиционни проекти [14]
Връзки
[1] https://www.europe.bg/bg/articles/news
[2] https://www.europe.bg/bg/topic/evropeyski-fondove
[3] http://ec.europa.eu/priorities/jobs-growth-and-investment/investment-plan_en
[4] http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-2128_en.htm
[5] http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-3002_en.htm
[6] https://ec.europa.eu/priorities/publications/investment-plan-europe-evaluations-give-evidence-support-its-reinforcement_en
[7] http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2016/09/16-bratislava-declaration-and-roadmap/
[8] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM:2016:581:FIN
[9] http://www.eib.org/infocentre/publications/all/evaluation-of-the-functioning-of-the-efsi.htm
[10] https://ec.europa.eu/priorities/publications/independent-evaluation-investment-plan_en
[11] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM:2016:0597:FIN
[12] http://www.eib.org/epec/resources/publications/epec_eurostat_guide_ppp
[13] http://www.eib.org/eiah/
[14] https://ec.europa.eu/eipp/desktop/en/index.html
[15] http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-4025_en.htm
[16] http://ec.europa.eu/priorities/publications/investment-plan-results-so-far_en
[17] http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-2983_en.htm
[18] http://www.eib.org/efsi/efsi-projects/index.htm
[19] https://www.europe.bg/bg/tags/evropeyski-fond-za-strategicheski-investicii
[20] https://www.europe.bg/bg/tags/efsi-0
[21] https://www.europe.bg/bg/tags/plan-za-investicii-za-evropa
[22] https://www.europe.bg/bg/tags/evropeyska-komisiya
[23] https://www.europe.bg/bg/tags/yurki-kataynen
[24] https://www.europe.bg/bg/tags/zhan-klod-yunker