Вие сте тук

Комисията се заема със заблуждаващата информация на уебсайтове за сравняване на цените и за резервиране на пътувания

Дата на публикуване: 
петък, 7 Април, 2017 - 13:31

Въпреки че онлайн резервирането на хотели и полети се превръща във все по-обичайна практика, потребителите се сблъскват с все повече проблеми във връзка с пътническите услуги в интернет. Според европейските потребителски центрове днес тези услуги са сред най-честите поводи за оплаквания на потребителите, съобщава пресслужбата на ЕК.

През октомври 2016 г. Европейската комисия и органите на ЕС за защита на потребителите стартираха координирана проверка на 352 уебсайта за сравняване на цените и за резервиране на пътувания, действащи на територията на ЕС. Те констатираха, че цените, публикувани на 235 уебсайта - две трети от проверените сайтове - не са достоверни. Така например на по-късен етап от процеса на резервиране са добавени допълнителни елементи към цената, без потребителят да е получил ясна информация за това, или са посочени промоционални цени, които не съответстват на налична услуга.

Органите поискаха от съответните уебсайтове да приведат практиките си в съответствие с европейското законодателство за защита на потребителите, което изисква да бъдат напълно прозрачни по отношение на цените и да представят своите оферти по недвусмислен начин и на ранен етап от процеса на резервиране.

Вера Йоурова, комисар по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете, заяви: „Интернет предлага на потребителите богата информация, която им позволява да подготвят, сравнят и резервират своите почивки. Ако обаче публикациите в уебсайтовете за сравняване на оферти не са обективни или цените не са прозрачни, тези сайтове подвеждат потребителите. Въпросните дружества трябва да спазват европейските правила за защита на потребителите, както би направила всяка туристическа агенция. Органите за защита на потребителите ще поискат от уебсайтовете да решат тези въпроси. Потребителите заслужават да бъдат защитени онлайн така, както са защитени офлайн.“

Основни констатации

  • Действително ли ще платите толкова, колкото смятате, че ще платите? В една трета от случаите първоначалната цена се различава от крайната цена.
  • Това реална оферта ли е, или е само примамка? В една пета от случаите промоционалните оферти всъщност не са налични.
  • Объркани мисли или объркващи цени? В почти една трета от случаите не е ясно каква е общата цена или как е била изчислена.
  • Последната евтина стая в хотела или просто последната стая на промоционална цена на този уебсайт? В една четвърт от случаите на уебсайтовете не се уточнява дали информацията за ограниченията (напр. „остават само 2“, „само днес“) се отнася само за конкретните сайтове.

Следващи стъпки

Мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите ще се свърже с 235-те уебсайта, по отношение на които е установено, че има нередности, и ще поиска тези нередности да бъдат отстранени. В случай че сайтовете не го направят, националните органи могат да образуват административни или съдебни производства — както пряко, така и посредством националните съдилища — в зависимост от приложимото национално законодателство.