Вие сте тук

Бойко Борисов: Мафията има интерес да няма правителство

сряда, 27 Януари, 2016 - 14:03

Мафията има интерес да няма правителство, да няма парламент и да не минават закони, защото тогава контрабандистите и олигарсите ще продължат да си вземат милиардите, които са свикнали да получават. Такъв коментар направи министър-председателят Бойко Борисов в края на правителственото заседание след като изнесе информация, че приходите през януари надвишават с 900 млн. лв. събраното през януари 2015 г. В тази сума не са включени 250 млн. лв. възстановен на фирмите ДДС.

Дори и най-големите скептици в Европа коментират борбата ни с контрабандата като чудо, което правим, и правителството трябва с вдигната глава да обяснява как се бори с корупцията, защото основното в нея са парите. Няма по-видим признак в тази сфера – резултатът е в сайта на Министерството на финансите, посочи Борисов.

Следва текст на стенограмата, качена на официалната страница на МС:

 

БОЙКО БОРИСОВ: Между другото, да ви споделя, че с министъра на финансите, митниците и данъчните (дори не смеем да го коментираме гласно) за януари месец имаме 900 милиона повече приходи от януари 2015 година, като 250 милиона авансово сме върнали на фирмите ДДС. В смисъл, ако не го бяхме направили авансово, щяхме да имаме 1 милиард 150 милиона повече. Не си спомнят в Министерство на финансите кога януари месец са били на 900 милиона излишък. Не си спомнят!

Така че, борбата с контрабандата дори и най-големите скептици в Европа вече я коментират като чудо, което правим. Затова имайте предвид, че всички тези олигарси, мафиоти, които години наред са взимали пари, смятайте какви щети им се нанасят. И днес има задържани газови цистерни, вътре пълни с цигари. Фирми, които продават горива – с нелегални цистерни вътре в земята. Понеже от сутринта тече операцията, следобед ще ги покажат да ги видите и на картинка. Всички те ще се възползват от всяка политическа възможност за подкрепа, която им се даде. Сиреч, приказките са хубаво нещо, да сочиш с пръст е хубаво нещо, но ако става въпрос за корупция, 900 милиона могат да се разпределят по хиляди начини. Сиреч, това правителство трябва с много вдигната глава да обяснява как се бори с корупцията при контрабанда, защото основното на корупцията са парите. Всъщност, няма по-видим признак – в тези сфери: контрабанда на цигари, горива, алкохол, меса, захарни изделия, измамите с ДДС – резултатът е на сайта на Министерство на финансите.

Аз истински се надявам, че Министерство на правосъдието много бързо така, както по график сме задали, ще си свърши работата. Може би Катя тук да ни каже какво трябва да приемем вследствие и на доклада, който ще излезе, а и това, което ние, като правителство, имаме в тази сфера, за да можем всички ние да си изпълним ангажиментите, включително и в парламента тези, които трябва да влязат.

ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Благодаря, господин премиер.

Очакваме днес да излезе окончателния доклад…

БОЙКО БОРИСОВ: Извинявай, че те прекъсвам.

Всичките тези пари са събрани вследствие на добрата работа на приходните агенции, но и на МВР, ДАНС и Прокуратурата. Сиреч, тези звена към момента работят изключително добре, за което заслужават да ги похвалим.

ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Поздравления за министър Горанов и другите институции!

Наистина впечатляващи резултати, дай Боже така да продължаваме, както казахте Вие, защото това е една от основните, повтарящи се години наред констатации и препоръки към българската държава – именно борба с организираната престъпност, каквато със сигурност контрабандата с тези стоки е такава организирана престъпност. Така че ще можем да отчетем резултати.

Знаете, че много интерпретации се правят за доклада. Вече започна в медийното пространство да се прехвърля топката кой е отговорен и кой не, но аз мисля, че основната работа на правителството е да погледне препоръките и да изпълни тези, които се отнасят до него, а именно законодателната дейност е работа на правителството.

Най-важната и спешната задача пред Министерство на правосъдието е внасянето на измененията на Закона за съдебната власт, които са свързани както с измененията на Конституцията, така и с дългоочакваните изменения, свързани с кариерно израстване, инвестиране, проверки за почтеност, електронно правосъдие, което ще бъде изрично споменато в доклада, а именно добрата инициатива и осигурените средства в Оперативна програма „Добро управление“ за бързо въвеждане на електронното правосъдие.

Сроковете, които си поставяме и които са реалистични и изключително спешни, е началото на март месец да бъде приет законопроектът от Министерския съвет и внесен в Народното събрание. Защо началото на март, а не веднага, както се намеква отново в публичното пространство? Защото истината е, че в закона има много работа за вършене все още. Въпреки че изменението беше оповестено в средата на миналата година, то все още не е приведено в съответствие с измененията на Конституцията. В главата за инспектората и засилените правомощия на инспектората за съдебната власт се съдържат три изменения и няма как, давайки толкова силни правомощия за проверки, да не се разпишат подробностите и при какви условия започват тези проверки. Както е и в Закона за Сметната палата, както е в Закона за конфликт на интереси, както е в закона, който госпожа Кунева предлага. Така че, там просто липсва глава.

Прекият избор от магистратите на членовете на ВСС е също изцяло неразработен, така че за това срокът е март месец и трябва да ви кажа, че той е изключително оптимистичен, бърз и спешен. Работата вече е започнала в министерството със заинтересованите институции. Разделили сме се на пет работни подгрупи по различните глави. Така че, разчитам наистина на конструктивен подход и вместо да си хвърляме обвинения кой е виновен и кой не, по-скоро да вземем, заедно с другите институции, неправителствения сектор, съдийските и прокурорските организации, да огледаме текстовете и да ги внесем.

Едно се говори в публичното пространство, друго се говори на работните групи. Всички признават, че законът има нужда от детайлизиране и доработка. Няма да се оправдаваме, аз няма да вляза (както и правителството) сега в обвинения, а по-скоро да се стегнем и да си свършим работата.

Законът за съдебната власт е топ приоритет, така че в първите няколко месеца – февруари и март, ще бъдем изцяло фокусирани върху него.

Наказателно-процесуалният кодекс не се работи в Министерство на правосъдието, никога не се е работил, работи се, по моя информация, във Върховен касационен съд, Върховна прокуратура и експерти от Народното събрание. Разбира се, с Министерство на правосъдието сме готови да окажем съдействие и да подкрепим усилията за бързината на производството, за по-ясното събиране на доказателства и за преодоляване на критиките по отношение на наказателния процес. Да, със сигурност много важно е качеството на работата на разследващите органи и на съда, но това не означава, че няма текстове в НПК, които да не се нуждаят от детайлизиране и преработка. Твърде формален е процесът, даваме до безкрайност възможност, дори и на най-горната инстанция – на Касационен съд. Има случаи, в които на Касационен съд се връща делото отново на първа инстанция с указания Прокуратурата да изпълни указания. Тоест, това е нещо, което е позитивно отчетено в техническата част в доклада, в интерес на истината. Нея никой не я чете, но всъщност там са детайлите и препоръките. Повечето хора се фокусират върху политическите послания. А истината е, че в политическите послания в доклада има и доста отчетени позитивни неща, като приемането на актуализираната Стратегия за съдебна реформа, приемането на измененията в Конституцията, приемането на антикорупционната стратегия, създаването на съвета и проекта на закона на госпожа Кунева, който също е една от препоръките за спешно приемане.

Така че, работата на правителството се състои в бързото предлагане на тези законопроекти, тяхното мотивиране, защита и убеждаване на политическите партии, че това е правилният подход, след което е в Народното събрание.

Моя работа като министър на правосъдието е също да коментирам и да координирам с всички власти, които трябва да изпълнят тези препоръки, а това основно е Висшият съдебен съвет. Наистина, основните препоръки са към Висшия съдебен съвет – свързани с дисциплинарните производства, с атестирането и с назначенията, с етичните правила и други препоръки. Така че тези препоръки ще бъдат отчетени при измененията на Закона за съдебната власт, именно в главите, свързани с атестиране, кариерно израстване, самоуправлението на съда, така прокламирано от всички. Даже аз считам, че още повече неща могат да се вкарат като решения на общите събрания на съда от това, което е предложено в първия драфт и, разбира се, реформа и в самата прокуратура – нещо, което има записано и в трите ЗИД-а на Закона за съдебната власт – два в Народното събрание и един, изготвен от предишния екип на Министерство на правосъдието.

По ГПК има един ЗИД в Народното събрание, който е свързан само обаче с изпълнителното производство. Тепърва във втората половина ще започва работа. Там имаме идеи, един от моите съветници – дългогодишен съдия по гражданско право, с изключително висока репутация, и след като приключим Закона за съдебната власт ще се фокусираме и върху бързината на процеса в Гражданско-процесуалния кодекс – нещо, което пък се чака изключително много от бизнеса и от всички граждани, защото по-голяма част от делата, които засягат повечето граждани, са свързани с Гражданско-процесуалния кодекс. Така че там също имаме идеи, но истината е, че не можем всичко да свършим за първите три месеца и ще бъдат във втората половина на годината.

БОЙКО БОРИСОВ: Аз, като оптимист, залагах февруари тези закони да минат, но явно, че няма да стане.

По-добре е да ги огледате, това е правилното. Няма какво да се гледа назад, а се хванете сега и ги направете, за да може да влезем, ако можем до лятната ваканция – така, както е оптимистичният вариант. Защото Законът за съдебната власт отрегулира всички неща, които в момента са интересни, антикорупционният закон. Така че по най-бързия начин да се внесе. Наказателно-процесуалният кодекс, измененията в Закона за движение по пътищата – също, измененията в Закона за МВР. Това са много важни неща, които трябва да се свършат.

Така че, ако не се свършат… Единственият начин, по-точно, да не се свършат, е да няма правителство. Сиреч, мафията има интерес да няма правителство, защото тогава контрабандистите и олигарсите си взимат тези милиарди, които са свикнали да си ги получават, закони няма да минават, защото няма да има парламент и вече това е една прекрасна среда за корупцията и мафията. Така че, пожелавам ви здрави нерви и всеки да си гледа работата максимално бързо и точно.

ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Истината е, че много интензивно през първите три месеца работим и по измененията на Търговския закон, заедно с Министерство на финансите, свързано със създаване на изцяло нова процедура по оздравително производство на фирми – преди производството по несъстоятелност, оздравителна процедура, което също е изцяло насочено към търговското правораздаване и бизнес. Нова процедура и реформи в производството по несъстоятелност, както и превантивни мерки срещу кражбата на фирми. Изменение в Търговския закон, за да превентираме това, да не се случва. То има наказание, но ние ще се опитваме да спрем това да се случва – така наречената кражба на фирми, което доста често става, или прехвърляне на лица, които са неплатежоспособни, след което пък кредиторите трудно събират вземанията си от тези фирми. Така че това са също приоритетни неща в първите три месеца, по които се работи.

БОЙКО БОРИСОВ: Добре.

ОСП: Говори науката

Платени публикации

pic

Регенеративното, или наричано още консервационно земеделие, използва по-систематичен и цялостен подход към земята, която се обработва, и прилага в обработката принципи, осигуряващи повишена продуктивност и биоразнообразие в дългосрочен план. В основата му стои доброто състояние и функциониране на почвите. Доброто състояние на почвата зависи от органичната материя, която включва всякаква жива материя като корени на растения, червеи, микроби.

pic

Международното общество за прецизно земеделие прие следната дефиниция за прецизно земеделие през 2019 г.: „Прецизно земеделие е управленска стратегия, която събира, обработва и анализира времеви, пространствени и индивидуални данни и ги съчетава с друга информация в подкрепа на управленски решения въз основа на изчисления на възможните промени. Резултатите са повишени ефикасност в употребата на ресурси, качество, продуктивност, доходност и устойчивост на селскостопанската продукция.“

pic

Формите на трудова заетост в сектор селско стопанство са три: самонаети (фермерите), наети (наемните работници) и семейна работна ръка. Тази заетост често се определя от анализаторите като непълна, допълнителна и неформална. Според данните на Агростатистиката в българското селско стопанство преобладава дела на самонаетите и семейните работници, а наетите са около 10% от всички работещи в земеделието.

pic

Интелигентните системи промениха изцяло традиционните методи на животновъдството като практика. Продуктивното и конкурентно животновъдство използва модерни технологии от рода на модели за машинно самообучение. Модерните технологии позволяват набиране на големи обеми от животновъдни данни, които могат да се използват за ежедневни морфологични, физиологични, фенологични и други свързани измервания.

pic

Селското стопанство е най-голямата индустрия в света и има много значимо въздействие върху околната среда. Много от неговите дейности причиняват замърсяване и деградация на почвите, водите и въздуха. То обаче може да играе и положителна роля, например чрез улавянето на парникови газове в почви и култури или намаляването на риска от наводнения, когато се прилагат определени земеделски практики. С разширяване на обхвата на тези практики въздействието се подобрява, но остава още много път, който трябва да се извърви.

pic

В подкаст "Какво прави науката за фермера?" можете да намерите информация по ключови теми в модерното селско стопанство, свързани с глобалните тенденции на развитие, политиката на ЕС в областта на земеделието и животновъдството и научните постижения, които променят облика на фермерската професия и на селските райони.